Hogyan lehet segíteni másodperceken belül, hogy a megzavart vásárlók megnyugodjanak, s ne legyen nagyobb zűrzavar?
Egyik dunántúli üzletközpontban hatalmas hanggal indult be a tűzjelző rendszer, megbénítva a vásárlókat, akik tanácstalanul tekintgettek egymásra. Senki nem tudta eldönteni, most vajon mit kellene tenni. Nyugodtan sétálgatni tovább, intézve a bevásárlást, vagy inkább a kijárat felé indulni? Néhány óvatosabb vásárló már letette a kosarat és már a kijárat közelében tartott a parkoló felé, biztos, ami biztos.
Senki nem sejtette, hogy az egyik áruházi kolléga, egy műszaki karbantartó véletlenül kikapcsolta a tűzjelző rendszer áramellátását. Ő most fejét vakarva állt a szerelvényszekrény előtt, s éppen a mi számunkat tárcsázta telefonján. Néhány pillanattal később munkatársunk a vonalban volt, s az áruházi sziréna üvöltő hangját hallva nem volt kétség afelől, hogy most gyors segítségre van szükség a másik oldalon. Miután meggyőződött arról, hogy a sziréna valóban véletlen esemény miatt indult be, helyzetfelmérésbe kezdett.
Miután felmérte, hogy milyen tűzjelző rendszer van beépítve, néhány gyors tanácsot adott a karbantartó kollégának. Az odalépett a szekrényhez, kinyitotta, és fülén a telefonnal tanulmányozni kezdte a kezelőszerveket. Néhány mozdulat kellett csak, a megfelelő sorrendben végrehajtott mozdulatok eredményeként a sziréna hirtelen elhallgatott. Utána újra üzembe kellett helyezni a rendszert. Visszakapcsolni az áramot, és újraindítani a tűzjelző rendszert.
Az egész alig pár percet vett igénybe, a vásárlók pedig újra a megszokott nyugalomban folytathatták a bevásárlást.
De mi történt volna, ha nem érkezik meg a gyors segítség?
A sziréna jóval hosszabb ideig működik, az erősen zavaró hang miatt a vásárlók többsége pedig elhagyja a terepet. Lehet, hogy nagyobb pora támad az esetnek, bekerülhet a helyi médiába, a felelős dolgozók még nagyobb retorzióval nézhetnek szembe. Igazából az a jó mindenkinek, ha az ilyen esetek minél hamarabb megoldódnak. Felelős módon, megnyugtatóan.
Ha Ön is intézményvezető, tegye fel a kérdést, vajon Önöknél volt már hasonló helyzet? Hogyan történt a megoldás? Elég gyors volt? Megnyugtatóan zárult az eset perceken belül?